Pełna treść artykułu jest dostępna dla zarejestrowanych użytkowników.

Wiadomości ogólne i podział łożysk

1.7.2007, , Źródło: Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o.

Łożyskowanie występuje wszędzie tam, gdzie następuje potrzeba przenoszenia momentu lub obciążenia w połączeniu z ruchem obrotowym. Do realizacji łożyskowania wykorzystywane są różnej konstrukcji tzw. łożyska – części maszynowe, które podtrzymują wały lub inne elementy ruchome względem nieruchomej zabudowy (np. wał w przekładni wielostopniowej względem korpusu). Zatem podstawowym zadaniem łożysk jest przenoszenie sił działających na elementy (części) osadzone w łożyskach na korpus mechanizmu (maszyny).

Przedstawiony w dalszej części materiał opisujący zagadnienia związane z łożyskami został opracowany przede wszystkim pod kątem eksploatacyjnym oraz zastosowania. Dobór łożyska można przeprowadzić na bazie istniejącej literatury. Najlepszą jednak drogą wydaje się skorzystanie z zasad doboru, w tym obliczeń, stosowanych przez poszczególnych dostawców (producentów). Zasady te są opracowywane i doskonalone na bazie doświadczenia i prowadzonych prac badawczo-rozwojowych. W kolejnym rozszerzeniu poradnika zostanie zamieszczone kompendium zasad doboru łożysk, tak by przy analizie konstrukcji móc wstępnie dobrać konkretne rozwiązanie. Pozwala to również na opracowanie zapytań ofertowych.

Podział łożysk ze względu na konstrukcję i zasadę pracy łożyska:

  1. 1. łożyska ślizgowe (rys. 6.1.1./1)
  1. 2. łożyska toczne (rys. 6.1.1./2)
  1. 3. łożyska elektromagnetyczne

Podział łożysk ze względu na możliwość wychylenia się pierścienia zewnętrznego łożyska:

  1. 1. łożyska zwykłe
  2. 2. łożyska wahliwe

Podział łożysk ze względu na rodzaj występujących obciążeń (kierunku działających na łożysko sił):

  1. 1. łożyska poprzeczne (promieniowe) (rys. 6.1.1./3)
  2. 2. łożyska wzdłużne (osiowe) (rys. 6.1.1./4, 5)
  3. 3. łożyska skośne (poprzeczno-wzdłużne) (rys. 6.1.1./6)

Podział łożysk ślizgowych:

  1. 1. ze względu na rodzaj smarowania:
    1. 1.1. łożyska suche
    2. 1.2. łożyska powietrzne
    3. 1.3. łożyska olejowe:
      1. 1.3.1. łożyska hydrostatyczne
      2. 1.3.2. łożyska hydrodynamiczne
  2. 2. ze względu na prędkość obrotową łożyska dzielą się na:
    1. 2.1. łożyska o stałej prędkości obwodowej
    2. 2.2. łożyska o zmiennej prędkości obwodowej
    3. 2.3. łożyska o oscylacyjnym ruchu obrotowym
  3. 3. ze względu na obciążenie na łożyska o obciążeniu łożyska:
    1. 3.1. statycznym
    2. 3.2. dynamicznym
  4. 4. ze względu na możliwość wychylenia panwi względem korpusu na łożyska:
    1. 4.1. stałe (rys. 6.1.1./2)
    2. 4.2. wahliwe (przegubowe) (rys. 6.1.1./7a, b)
  5. 5. ze względu na kształt powierzchni współpracujących łożyska (np. sferyczne) – (rys. 6.1.1./7a, 8a, b)

Podział łożysk tocznych:

  1. 1. ze względu na kształt elementu tocznego:
    1. 1.1. łożyska kulkowe (rys. 6.1.1./2)
    2. 1.2. łożyska wałeczkowe (walcowe) (rys. 6.1.1./9a,b)
    3. 1.3. łożyska igiełkowe (rys. 6.1.1./10)
    4. 1.4. łożyska stożkowe (rys. 6.1.1./6)
    5. 1.5. łożyska baryłkowe (rys. 6.1.1./11)
    6. 1.6. łożyska toroidalne (rys. 6.1.1./12)
    7. 2. ze względu na liczbę rzędów elementów tocznych:
      1. 2.1. łożyska jednorzędowe (rys. 6.1.1./2)
      2. 2.2. łożyska dwurzędowe (rys. 6.1.1./10b, 11)
    8. 3. ze względu na materiał pierścieni oraz materiał elementów tocznych wyróżnia się łożyska hybrydowe.

Spotyka się również konstrukcje odbiegające od przyjętych klasyfikacji. Jak w każdej produkcji, także w przypadku łożysk wyróżnia się konstrukcje specjalne, używane do ściśle określonych zastosowań, cechujących się bardzo wysokimi wymaganiami. Niektóre rozwiązania

 

Używamy plików cookie, żeby ciągle poprawiać jakość witryny.
Dowiedz się więcej.